پوست و مو

درمان ریزش سکه ای ریش و مو در طب سنتی

ریزش سکه ای مو و ریش

ریزش سکه ای مو

یکی دیگر از بیماری‎هایی که به مو مربوط می‎شود بیماری ریزش سکه‎ای مو است. اسم علمی بیماری کچلی سکه‎ای «آلوپسی آره آتار» است و در طب سنتی به دار الثعلب مشهور است. افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای مشکلی از نظر سلامت جسمی ندارند و لازم نیست نگران باشند.

گاهی اوقات این عارضه می‌تواند باعث ریزش کل موهای سر یا کل موهای بدن شود. در این صورت احتمال عدم رشد دوباره‌ی موها بیشتر می‌شود.

چنانچه تمایل دارید میتوانید درمان ریزش سکه ای را با نسخه دکتر خیراندیش درمان کنید . جهت اشنایی بیشتر لطفا به مقاله ” درمان ریزش سکه ای توسط دکتر خیراندیش ” مراجعه کنید .

علت ریزش سکه ای مو چیست ؟

کچلی سکه‌ای نوعی بیماری خودایمنی است که در آن فولکول‌های موی شما از بین نمی‌روند اما بدن‌تان موها را اضافی تلقی کرده و تیشه به ریشه خودش می‌زند. با وجود بحث‌وجدل‌های زیاد هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست. در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز کچلی هستند که امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینکه درمان درستی برای مشکل خود پیدا کنید، ابتدا باید نوع کچلی‌تان را تشخیص دهید. اگر ریزش موهای‌تان با خارش، سوزش و تورم همراه است در گروه مبتلایان کچلی سکه‌ای قرار نمی‌گیرید.

چنانچه دچار عفونت بدن شده‌اید، پیشنهاد میکنیم ویدیویی که در آن دکتر خیراندیش در مورد “درمان عفونت در طب سنتی” توضیح میدهد ، مراجعه کنید.

ریزش سکه ای مو معمولا چه اندازه است ؟

درست است که اسم این بیماری کچلی سکه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سکه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید ناحیه کچلی در ابتدا کم باشد اما ممکن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا کچلی کامل هم پیش برود که در این موارد درمان دشوارتر می‌شود.

ریزش سکه ای مو در چه ناحیه‌ای از بدن اتفاق میافتد ؟

ریزش موی سکه‎ای بیشتر دامن‏گیر موهاى سر و ریش می ‏گردد و گاهى ابروها را نیز فرا مى گیرد. همانطور که گفته شد علت اصلى این ریزش هنوز مجهول است ولی از عواملی که می‎تواند در ایجاد و شدت ریزش نقش داشته باشد دخالت ویروس‏ها و کم شدن تغذیه ناگهانى قسمتى از بدن است.

شیوع بیماری در زنان و مردان یکسان است. کمتر از ۱ درصد جمعیت از این عارضه رنج می‌برند و معمولاً شروع علایم از سنین کودکی اتفاق می‌افتد.

ریزش سکه ای مو چه تاثیری بر ناخن ها دارد ؟

حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات ناخن می‌شوند. از شایع‌ترین علایمی که روی ناخن‌ها پدیدار می‌شود می‌توان به قرمزی ناخن، وجود چاله‌های کوچک یا ایجاد خطوط کم عمق به موازات خط طولی ناخن اشاره کرد. گاهی سطح ناخن‌ها به اندازه‌ی کاغذ سمباده زبر می‌شود. در موارد نادر ناخن افراد سست و شکننده می‌شود که در این حالت ناخن به سادگی شکسته و جدا می‌شود.

آیا ریزش سکه ای مو واگیردار است ؟

گاهی عفونت های قارچی به پوست سر سرایت می کنند و معمولا این قارچ ها می توانند موجب به وجود آمدن نوع خاصی از ریزش، خارش و تکه های گرد کچلی بشوند. قسمت هایی که موها ریخته و کچل شده است قرمز و پوسته پوسته به نظر می رسد. این نوع به راحتی و با هر تماس مستقیمی از فردی به فرد دیگر سرایت می کنند، به همین خاطر اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل شد باید حتما بقیه افراد خانواده نیز معاینه شده و درصورت سرایت در همان مراحل ابتدایی درمان شوند.

منتهی بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش سکه ای مو و یا ریش صورت باعث ایجاد بیماری‌های حاد یا مزمن نمی‌شود و واگیردار هم نیست. منتها از نظر روانی ممکن است تحملش برای شما دشوار باشد.

درمان گیاهی ریزش سکه ای مو در طب سنتی

جهت درمان ریزش مو سکه‌ای باید پاکسازى بدن از مواد بلغمى با دستورات زیر صورت پذیرد:

براى درمان موضعى ریزش موی سکه‎ای اول بایستى محل ریزش مو را با یک پارچه خشن خوب ماساژ داده یا به وسیله یک قطعه پیاز عنصل یا سیر محل ریزش موى را ماساژ داده تا سرخ شود بعدا از نسخه زیر استفاده نمایند.

درمان گیاهی جهت درمان ریزش سکه ای مو

محل ریزش مو را با جوشانده آب گل زوفا و آب خرفه ماساژ دهند، سپس از داروى زیر بمالند.

پیاز عنصل 5 گرم‏

خردل 5/ 2 گرم‏

نرم کوبیده در نصف لیوان سرکه حل کرده روزى سه مرتبه بمالند.

صمغ عربى 10 گرم‏

سداب 10 گرم‏

خردل 5 گرم‏

سپس آنها را نرم کوبیده در یک استکان زهره (صفراى گاو) ریخته و به محل بمالند.

روش های دیگر درمان ریزش سکه ای مو در طب سنتی

حبه الخضرا (بن) و پوست فندق از هر کدام 10 گرم بسوزانند و با 5 گرم پودر پیاز عنصل و نصف استکان روغن بادام تلخ آمیخته بمالند.

موهاى نازکى که روییده میشود، چون قدرت و توانایى زیستن را ندارند بایستى تراشیده تا موهاى بعدى که می ‏روید قوىیتر شود. 

اگر مزاج صفراوى باشد محل ریزش مو مثل مرغ پوست کنده نمایان میشود. این حالت را میتوان به وسیله ترکیبات هلیله زرد پاکسازى نمود.

شربت لیمو، شربت سیب، شربت انار جهت درمان ریزش موی سکه‎ای مفید است و باید محل ریزش مو را با سرکه بشویند.

براى از بین بردن عاملى که باعث ریزش موی سکه‎ای شده است 5 گرم گوگرد زرد را در نصف استکان روغن زیتون ریخته روزى دو سه مرتبه محل ریزش مو را ماساژ دهند، یا فندق را سوزانده در سرکه کهنه حل کرده بمالند.

جهت درمان ریزش موی سکه ای با جوشانده برگ بید محل را شستشو دهند و یا اینکه از جوشانده آب برگ چغندر و سبوس استفاده شود یا سیر را کوبیده در سرکه ریخته مثل خمیر به محل ریزش مو ضماد نمایند.

کسانی که ریزش سکه ای دارند و مزاج سوداوی دارند

اگر مزاج بیمار سوداوى باشد به پاکسازى بدن از سودا کوشند سپس جهت درمان ریزش موی سکه‎ای از جوشانده اسطوخودوس و افتیمون 7 روز صبح ناشتا استفاده نمایند (به صورت خوراکى) روزانه 5 گرم اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوشانده با 5 گرم افتیمون نرم ساییده شده اضافه کرده و پس از ساعتى میل نمایند (افتیمون را کوبیده روى جوشانده بپاشند)

جهت آشنایی با مزاج سودا و خوارکی های مفید اینو نوع از مزاج، بهتر است به مقاله مزاج سودا و علائم غلبه مزاج سودا مراجعه کنید .

کسانی که ریزش سکه ای دارند و مزاج دموی دارند

اگر طبع بیمار دموى باشد پس از فصد و خون‏گیرى، شربت عناب، شربت‏ انار و آب لیمو دهند، یکى از دانشمندان معتقد است که در مزاج‏هاى دموى اول خون‏گیرى و بعد جوشانده خیار چنبر و سپس ایارج فیقرا مفیدتر است. در مزاج‏هاى صفراوى اول جوشانده هلیله و بعد از آن ایارج فیقرا و در سوداوى، اول دم کرده افتیمون و پس از آن ایارج فیقرا و در بلغمى مزاج اول پاکسازى بعد ایارج فیقرا مصرف شود.

جهت آشنایی با مزاج دموی و خوارکی های مفید اینو نوع از مزاج، بهتر است به مقاله مزاج دموی و علائم غلبه مزاج دم مراجعه کنید .

درمان ریزش سکه ای مو توسط محمد زکریای رازی

مالیدن پیاز عنصل به محل ریزش مو و پوشاندن سر و محل ریزش مو لازم است. او معتقد است که براى روییدن موها پر سیاوشان بهترین دارو است، با توجه به گفتار فوق شستشوى محل ریزش مو با پر سیاوشان بهترین دستور است. او معتقد است که براى روئیدن ابروها فندق سوخته را در روغن ترب حل کرده بمالند.

پیاز عنصل را نرم کوبیده در سرکه حل کرده بمالند (10 گرم پیاز عنصل در یک استکان سرکه) هم‏چنان‏ که مکرر گفته شده است، روغن زرده تخم ‏مرغ و نشادر بسیار مفید است (5 گرم نشادر در روغن ده عدد روغن تخم‏مرغ) براى تغذیه بهتر و جریان خون بیشتر در محل ریزش مو، بایستى آن محل را ماساژ دهند براى این کار از آب جوشانده گل زوفا یا گل اروانه و پر سیاوشان استفاده مى‏شود و نیز از آب مورد و گل خطمى مى‏توان استفاده نمود.

جهت خرید سرکه خانگی و طبیعی میتوانید از وب سایت اکسیر حیات اقدام کنید .

روغن های گیاهی جهت درمان ریزش سکه ای مو

روغن آمله، روغن بابونه یا جوشانده ابهل و روغن کنجد و روغن گل یا کوبیده لادن در روغن زیتون، روغن عنصل همه براى رفع ریزش مو مؤثرند.

13 نظر در “درمان ریزش سکه ای ریش و مو در طب سنتی

  1. حسن زنگنه گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام من ریشم تو تا جاش ریخته اندازه سر انگشت چی میزی مد نظرتونه مصرف بشه

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      از روغن کندش استفاده کنید حل میشه مشکلتون
      فقط مداومت باید داشته باشید

  2. زهرا گفت:

    سلام من حدود سه سال پیش دچارکچلی شدم آمپول زدن خوب شد ولی الان یه سال گرفتم آمپولم زدم خوب نشد کوله پشتی سرم باپشت گوشام و گرفته چیکارکنم

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      با شماره های درج شده در فوتر سایت تماس بگیرید
      سالم باشید

  3. مریم سحرابی گفت:

    سلام.من یه دختر ۱۰ ساله دارم که حدود ۳ سال پیش ریزش مو پیدا کرد و بعد از تزریق دوباره خوب شد ولی از اول امسال دوباره ریزش موهاش به صورت تیکه های بزرگ اندازه ی کف دست شروع شده .هر روشی رو امتحان کردم ولی هنوز ریزشش ادامه داره و متوقف نشده.الان حدوده ۳۰ درصد از موهای سرش ریخته . اصلا عصبی و استرسی نیست ولی خوب چون عموی من همچین مشکلی رو داشته پزشکا می گن احتمال زیاد ارثی هست.ممنون می شم من و راهنمایی کنید.

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      حتما از طریق شماره های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید
      سالم باشید

  4. زهرا گفت:

    سلام من موهام سکه ای ریخته چیکار کنم

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      در کنار مصرف روغن های کندش، پیاز عنصل و مار روی موضع
      سعی کنید با اصلاح تغذیه و کاهش تنش های عصبی، روند درمان رو تسریع بدید
      سالم باشید

  5. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید.الان مدتی هست در ناحیه سر و ریش دچار ریزش سکه ای شدم.امپول کرتن هم زدم ولی هیچ تاثیري نذاشت .چه راه حلی رو شما پیشنهاد میکنید.ممنون از محبت شما

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      از روغن پیاز عنصل استفاده کنید نتیجه خوبی میگیرید
      محصولاتی که به کنترل تنشهای عصبی و رفع استرس و اضطراب هم کمک میکنه هم بسیار مفیده براتون
      مثل شربت مفرح ابریشمی، بوییدن عطرهای یاس سفید، گل یخ، شبدر
      استفاده از دمنوشهای به سیب، اسطوخدوس

      سالم باشید

  6. ناشناس گفت:

    سپاس

    1. محمد طاها گفت:

      سلام پسر 8ساله دارم ریزش مو سکه ای گرفته چندین درمان صورت گرفته ولی همچنان در حال پیشرفت است موهای پسرم از پشت سر تقریبا دارد کامل از بین می رود ممنون میشم راهنمایی کنید که چگونه درمان شود

      1. مدیر سایت گفت:

        با سلام
        عمدتا ریشه عصبی داره
        برای درمان بهتره به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه بفرمایید
        از محصولات مکمل درمان مثل روغن کندش یا پیاز عنصل هم استفاده کنید تا زودتر به نتیجه برسید
        سالم باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *