پوست و مو

غذاهای مضر برای پوست

غذاهای بد برای پوست

غذاهای مضر برای پوست صورت

این مقاله از وب سایت thehealthy.com توسط تیم ترجمه “ارگانیک شو” به رشته تحریر در آمده است و کاملا اختصاصی میباشد .

غذاهایی که برای پوست بد هستند

به گفته متخصصان پوست، مصرف برخی غذاها باعث ایجاد آکنه، آکنه روزاسه و سایر بیماری های پوستی می شود از همین رو در این مقاله قصد داریم غذاها و خوردنی هایی که برای پوست مضر هستند را معرفی کنیم.

غذاهایی که می توانند باعث آکنه و سایر بیماری های پوستی شوند

برای افرادی که عاشق فست فود و انواع هله هوله هستند و البته سلامت و طراوت پوست شان هم برایشان مهم است خبر بدی داریم: غذایی که وارد معده مان می شود به همان اندازه موادی که روی پوست خود قرار می دهیم، بر پوست ما تاثیر دارد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان جزء بهترین خوراکی ها برای پوست هستند و چند تغییر ساده در رژیم غذایی می تواند به روشن شدن یا حفظ رطوبت پوست کمک کند. از طرف دیگر بعضی غذاها می توانند در برخی از افراد باعث ایجاد آکنه و قرمزی و تحریک پوست شوند. اجازه دهید نظر چند نفر از پزشکان متخصص را در مورد غذاهایی که برای پوست بد هستند بخوانیم.

نوشابه باعث کم آبی و پیری پوست می شود

حتما شنیده اید که مصرف نوشابه ها (چه از نوع معمولی و چه رژیمی) باعث اضافه وزن می شود، ولی احتمالا نمی دانستید که خوردن نوشابه برای پوست هم به هیچ وجه خوب نیست. دکتر دوریس دی، متخصص پوست اهل نیویورک و نویسنده کتاب “فراتر از زیبا” می گوید “هم رژیم غذایی نامناسب و هم مصرف منظم نوشابه می تواند التهاب پوست را افزایش دهد. نوشابه یکی از آخرین گزینه های من است و ای کاش بتوانیم مصرف آن را بطور کامل کنار بگذاریم. بسیاری از نوشیدنی های سالم و خوشمزه دیگر وجود دارد که اغلب آنها از نوشابه ارزان تر هم هستند.”

غذاهای پرادویه می توانند آکنه روزاسه را بدتر کنند

دکتر جاشوا زایشنر، مدیر بخش تحقیقات آرایشی و بالینی پوست در بیمارستان مونت سینایی شهر نیویورک با اشاره به یافته های یک مطالعه که در سال 2017 در مجله بررسی های نظری و عملی بیماری های پوست منتشر شده و در آن نتایج آزمایشات قبلی مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفته بود می گوید “اگر مبتلا به آکنه روزاسه باشید، هر غذایی که موجب اتساع رگ ها و برافروختگی چهره تان شود می تواند بیماری شما را تشدید کند”. در این مقاله آمده است که محققان دریافته اند بسیاری از افراد مبتلا به آکنه روزاسه پس از مصرف غذاهای پرادویه و یا نوشیدن الکل یا نوشیدنی های گرم، دچار گرگرفتگی و تشدید مشکل روزاسه خود می شوند.

انواع ماکارونی و پاستا می تواند التهابات مربوط به آکنه را بدتر کند

در واقع فقط ماکارونی نیست که باعث تشدید آکنه می شود، بلکه هر نوع کربوهیدرات تصفیه شده می تواند التهاب و در نتیجه شدت بروز آکنه را افزایش دهد. بنابر این برنج سفید، نان های سفید و شیرینی جات همگی برای مبتلایان به آکنه مضر هستند. تمام این خوراکی ها شاخص گلایسمی بالایی دارند (شاخص گلایسمی راهی برای اندازه گیری میزان تاثیر مواد غذایی بر قند خون است). مطالعه ای که در سال 2016 در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شد، ارتباط بین آکنه و غذاهایی با شاخص گلایسمی بالا را تایید کرده است.

دکتر دی اینطور توضیح می دهد که “شکر کاملا با التهاب گره خورده است. برای به حداقل رساندن میزان التهاب در بدن باید شاخص گلایسمی غذاهای خود را مدیریت کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار آن است که تا حد ممکن از یک رژیم غذایی گیاهی و خوراکی های کامل [که قسمت هایی مثل سبوس از آنها حذف نشده باشد] استفاده کنیم” یعنی اگر می خواهیم کربوهیدرات مصرف کنیم باید تا جایی که ممکن است برنج قهوه ای، نان سبوس دار، و ماکارونی های تهیه شده از گندم کامل را انتخاب نماییم. وی همچنین روش “روزه داری متناوب” را توصیه می کند. در این روش سعی می شود که طی دوره های زمانی مشخصی از مصرف غذا و نوشیدنی ها خودداری کنیم. دکتر دی اضافه می کند “روزه داری متناوب مزایای زیادی برای سلامت پوست دارد. من روزانه 16 تا 18 ساعت روزه می گیرم.”

لبنیات می تواند باعث آکنه شود

متخصصان پوست معمولا می توانند بیمارانی که بیش از حد لبنیات خورده اند را از روی ظاهرشان تشخیص دهند. تحقیقات مختلف، از جمله یک مطالعه مروری گسترده که در سال 2017 در مجله طب پوست کلینیکی و زیبایی منتشر شد و در آن نتایج تعداد بسیار زیادی از پژوهش های قبلی بررسی گردیده بود، نشان می دهد که علاوه بر غذاهای با شاخص گلایسمی بالا (مانند ماکارونی و نان سفید)، شیر گاو بویژه از نوع بدون چربی هم با بروز آکنه در زنان بزرگسال ارتباط دارد. علت این است که لبنیات می تواند عامل تشدید التهاب باشد، یعنی می تواند هر نوع بیماری که با التهاب بافت های بدن ارتباط دارد (مانند آکنه) را تشدید کند.

نکته مهم این است که به گفته دکتر دی “به نظر می رسد ارتباط بین لبنیات و آکنه شامل شیر گوسفند و بز و ماست یا پنیر تهیه شده از آنها نمی شود.”

شیک های “وی پروتئین” (پروتئین آب پنیر) می توانند آکنه را به شدت افزایش دهند

شیک های پروتئینی گزینه ای عالی برای ساخت و ترمیم عضلات بعد از یک جلسه تمرین شدید با وزنه هستند، ولی بررسی ها نشان می دهد که برخی از انواع پروتئین ها ممکن است پوست ما را تخریب کنند. مخصوصا در مورد وی پروتئین، مطالعه ای که در سال 2017 در مجله “دیدگاه هایی درباره بهبود سلامتی” منتشر شد نشان دهنده ارتباط آن با افزایش شدید جوش های آکنه است.

چیپس سیب زمینی می تواند التهاب پوست را افزایش دهد

دکتر دی می گوید “ما هنوز در حال بررسی هستیم تا این مساله را اثبات کنیم، ولی این باور روز به روز در بین متخصصان پوست بیشتر پذیرفته می شود که غذاها بر روی پوست ما و به ویژه روی آکنه تاثیر می گذارند. البته مصرف غذاهای چرب به معنای آن نیست که این چربی مستقیما به پوست می رود و باعث ایجاد جوش می شود، اما خوردن غذاهایی که زیاد فرآوری شده و حاوی چربی های ترانس فراوانی هستند ممکن است بر گلیکاسیون (اتصال قندها به پروتئین ها و تشکیل مواد مضر)، التهاب، و ایجاد آکنه یا روزاسه تاثیر بگذارد.” بنابراین اگر می خواهید پوست سالم و زیبایی داشته باشید باید تا جایی که می توانید از مصرف فست فودها و “هله هوله” خودداری کنید.

مرغ سوخاری هم می تواند باعث تشدید التهاب پوست شود

به احتمال زیاد گیرنده های چشایی شما هم غذاهای سرخ شده را دوست دارند، اما مطمئن باشید که پوست تان از این غذاها متنفر است. اگرچه محدودیت های قانونی باعث کاهش میزان چربی های ترانس موجود در غذاها شده است، ولی این چربی های مضر هنوز هم در غذاهای سرخ شده وجود دارند و می توانند التهاب بافت های بدن را افزایش دهند.

شکر می تواند چین و چروک های پوست را بیشتر کند

از دیگر غذاهایی که برای پوست بد هستند ولی تقریبا همه ما به آنها علاقه داریم می توان به انواع شیرینی اشاره کرد. البته اگر گاهی اوقات هوس کردید و مقداری شیرینی خوردید ایرادی ندارد، ولی مصرف بیش از حد هر چیزی که شکر زیادی داشته باشد می تواند چین و چروک های پوست را افزایش دهد. به گفته دکتر زایشنر چنین خوراکی هایی به علت داشتن شاخص گلایسمی بالا، قند خون را به سرعت افزایش می دهند و به همین خاطر منجر به التهاب و تحریک فرایند گلیکاسیون می شوند. این مساله می تواند انعطاف پذیری فیبرهای کلاژن پوست را کاهش دهد و در نتیجه به مرور زمان باعث افزایش چین و چروک های آن می شود.

جهت مطالعه نسخه اصلی این مقالات میتوانید از طریق لینک thehealthy.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *