پوست و مو, سایر مطالب

خواص عطرهای طبیعی

خواص عطرهای طبیعی

عطر ارگانیک :

در این مقاله قصد داریم به خواص عطرهای ارگانیک به صورت مختصر بپردازیم.

منابع استخراج این عطرها، رایحه های آروماتیکی (معطر) هستند که از گیاهان، گلها، درختان، میوه ها، علف ها و دانه ها استخراج می‎شوند و از آنها برای درمان بیماری‎های جسمی با روانی مشخصی استفاده می‎شود و می‎توانند باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری ها شوند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر پیرامون رایجه درمانی پیشنهاد میکنیم به مقاله “رایحه درمانی” مراجعه کنید.

خرید عطر طبیعی و ارگانیک

عطر طبیعی ارکیده

طبع عطر ارکیده : سرد

خواص آروماتراپی: گل ارکیده از خانواده ثعلبیان و دارای انواع رنگارنگ و معطر بسیار فراوانی است. از خاصیت آرامش بخشی و ضد سرطانی دمکرده ی این گیاه در کشورهای آسیای شرقی استفاده می شود.همچنین در صنایع نساجی، ادویه جات، طب سنتی و دارویی استفاده دارد.
عطر ارکیده دارای طبع سرد و خاصیت آرام‌بخشی است و به این دلیل جهت تقویت اعصاب و رفع استرس مفید است‌.

طریقه مصرف عطر ارکیده:

جهت خوشبو کردن بدن و لباس استفاده می‎گردد. برای بهره مندی از خواص آروماتراپی این رایحه، مقداری از آنرا بر روی نبض های مچ دست، گردن، زیر بغل، پشت کشاله ران و زیر بینی استفاده نمایید.

عطر ارکیده

عطر اسطوخدوس

طبع عطر اسطوخدوس : گرم

خواص آروماتراپی: عطر اسطوخودوس یا لاوندر، به طور مستقیم از عصاره طبیعی گلهای اسطوخودوس که از خانواده نعناسانان میباشد بدست می آید . معمولا این گیاه که به رنگ آبی یا قرمز سیر تا بنفش میباشد، در فصل بهار ظاهر میشود و عطر آن از کرک های معطر این گیاه استخراج میگردد . عطر اسطوخدوس آرام بخش و مناسب جهت تقویت اعصاب، بسیار مفید جهت تنظیم خواب و رفع بیخوابی، کاهش استرس و اضطراب، مؤثر در رفع سردرد و میگرن و …

طریقه مصرف عطر اسطوخدوس :

جهت خوشبو کردن بدن و لباس استفاده می‎گردد. برای بهره مندی از خواص آروماتراپی این رایحه، مقداری از آنرا بر روی نبض های مچ دست، گردن، زیر بغل، پشت کشاله ران و زیر بینی استفاده نمایید.

عطر اسطوخدوس

عطر طبیعی اقاقیا

طبع عطر اقاقیا : معتدل

خواص آروماتراپی: اقاقیا، از تیره گیاهی باقلاییان، جزو درختچه های زینتی خزان دار است.گل های این درخت که در اواخر اردیبهشت به شکوفه می نشیند، به صورت خوشه های آویزان و طره ای است و به رنگ سفید و واریاسیون های بنفش و صورتی یافت می شود.
عصاره اقاقیا در صنایع عطرسازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و این گلهای زیبا با عطر افشانی در هوا، حتی زنبورهای عسل را نیز جذب می کنند و از گیاهان مولد عسل به شمار می روند.
عطر دل انگیز اقاقیا، یادآور لطافت گلبرگ های آن و در هم تنیدن مایه رنگ های سفید و ارغوانی گل های آن است‌.

طریقه مصرف عطر اقاقیا :

جهت خوشبو کردن بدن و لباس استفاده می‎گردد. برای بهره مندی از خواص آروماتراپی این رایحه، مقداری از آنرا بر روی نبض های مچ دست، گردن، زیر بغل، پشت کشاله ران و زیر بینی استفاده نمایید.

عطر اقاقیا

عطر طبیعی اکالیپتوس

طبع عطر اکالیپتوس : سرد

خواص آروماتراپی: درخت اکالیپتوس از تیره گیاهی موردیان، در اصل بومی استرالیا است، که امروزه در مناطق دیگر جهان نیز قابل پرورش می باشد.
اسانس خوش عطری که از برگ های آن گرفته می شود، در انواع عطر و ادکلن، مواد شوینده و بهداشتی و حتی مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می گردد.
بوی خنک و نشاط آور اکالیپتوس جزو نت های اصلی بسیاری از عطرها و ادکلن های برندهای بزرگ عطرسازی دنیاست.
علاوه بر استفاده از رایحه دلپذیر آن روی پوست بدن یا لباس، اکالیپتوس خواص درمانی منحصربه‌فردی نیز دارد. ضد عفونی کردن مجاری تنفسی به دلیل خاصیت ضد میکروبی برگ های آن، درمان التهاب غشای مخاطی بینی و خلط آوری، اثرات ویژه اکالیپتوس به خصوص در فصل زمستان است.

طریقه مصرف عطر اکالیپتوس :

جهت خوشبو کردن بدن و لباس استفاده می‎گردد. برای بهره مندی از خواص آروماتراپی این رایحه، مقداری از آنرا بر روی نبض های مچ دست، گردن، زیر بغل، پشت کشاله ران و زیر بینی استفاده نمایید.

عطر اکالیپتوس

عطر طبیعی بابونه

طبع عطر بابونه : معتدل

خواص آروماتراپی : گل بابونه از تیره کاسنیان،که به صورت خودرو در مزارع و چمنزارها می روید،دارای گلبرگ های سفید به دور پرچم مرکزی زرد رنگ است. رایحه بابونه به عنوان نت های میانی و اولیه بسیاری از برندهای معروف صنایع عطرسازی استفاده می‌شود. در برخی دستورهای پخت غذایی نیز برگ های خشک شده این گل را جهت طعم و عطر دهی به غذا استفاده می کنند.
بابونه در کنار داشتن بوی بی‌نظیر طبیعی،سابقه طولانی مصرف برای مقاصد دارویی و درمانی نیز دارد.
در کنار خوشبو سازی بدن، لباس و محیط، خاصیت آرام بخشی و تقویت اعصاب حاصل از بوییدن عطر بابونه، جزو مهم‌ترین ویژگی‌های آروماتراپی آن است.
عطر بابونه با کمک به رفع تنش های عصبی، سردرد های ناشی از استرس و میگرن را التیام می بخشد.

بابونه

عطر طبیعی به لیمو

طبع عطر به لیمو : گرم

خواص آروماتراپی : به لیمو از تیره شاه پسندیان، در اصل بومی آمریکای جنوبی است و از آرژانتین، شیلی، پرو به سایر نقاط جهان رسیده و کشت می شود. درختچه به لیمو، گیاه دارویی معطری است که برگ های سرنیزه ای شکل آن بویی شبیه به، لیمو دارند. استفاده از رایحه های مرکبات و شبه مرکبات در صنعت عطرسازی قدمتی دیرینه دارد و تا به امروز نیز جزو ترکیبات اصلی بسیاری از برندهای معروف عطر و ادکلن دنیاست.
عطر به لیمو، کاهنده فشار خون و آرامش بخش است و در کاهش استرس و مشکلات روحی ناشی از فشارهای عصبی زندگی روزمره بسیار موثر است. استشمام رایحه آن باعث ایجاد نشاط و شادی می گردد و آرامش خیال به همراه دارد، بنابراین در درمان افسردگی بسیار موثر می باشد.

عطر به لیمو

عطر بهارنارنج

طبع عطر بهارنارنج : گرم

خواص آروماتراپی: نارنج از جمله درختان پایه مرکبات است که در فصل بهار به شکوفه می نشیند. این شکوفه های سفید رنگ معطر به نام بهار نارنج شهرت داشته و در صنعت عطرسازی، صنایع آرایشی بهداشتی و مواد غذایی کاربرد گسترده دارند. عطر بهار نارنج، احساس تازگی و طراوت می بخشد و یادآور سرسبزی باغ های مرکبات شمال ایران است.رایحه آن مقوی روح و آرام بخش خیال است، سردردهای عصبی را کاهش می دهد و اضطراب های ناشی از موقعیت‌های تنش زا را کم می‌کند. بوییدن عطر بهار نارنج در کنترل تشنج و کاستن از عوارض آن موثر است، با ایجاد حس آرامش تاثیر مستقیم بر کیفیت خواب شبانه و درمان مشکل کم خوابی دارد. استشمام عطر بهار نارنج با تاثیر بر گیرنده های عصبی مغز، تمایل به خوردن غذا را افزایش می‌دهد و کم اشتهایی عصبی را درمان می کند.

عطر بهارنارنج

عطر بیدمشک

طبع عطر بیدمشک : سرد

خواص آروماتراپی : بیدمشک از تیره بیدیان، مجموعه درخت های زینتی است که در شمال، مرکز و جنوب غربی ایران با شروع بهار به گل می نشیند. گلهای سفید، بنفش و زرد کم رنگ، شبیه به دم گربه، به سبب داشتن بوی خوش، در صنایع غذایی و طب سنتی کاربرد فراوان دارند.
بوییدن عطر بیدمشک از طریق جذب مواد موثره آن توسط پایانه های عصبی سیستم بویایی، سبب آرامش اعصاب و رفع افسردگی و غم می گردد. از آنجا که مشکلات عصبی و تنش های روحی زمینه‌ساز بسیاری بیماری های قلبی هستند، بوییدن این رایحه آرام بخش در کاهش مشکلات قلبی بسیار موثر است. استفاده از عطر طبیعی بیدمشک برای خوشبو نمودن لباس، بدن و محیط کار و زندگی، علاوه بر استشمام رایحه خوش و تاثیرات مثبت آن بر خلق و خو، سبب بهبود سردرد و میگرن،تنظیم خواب و رفع بی خوابی می شود.عطر بید مشک همچنین در افزایش میل جنسی در زنان و مردان موثر است

عطر بیدمشک

عطر طبیعی پرتقال

طبع عطر پرتقال : سرد

خواص آروماتراپی: پرتقال از جمله مرکبات پیوندی پرطرفداری است که از خاستگاه اصلی آن در شرق آسیا، به سراسر جهان گسترش یافته است.
اسانس حاصل از پوست این میوه، در نت های اولیه و میانی بسیاری از عطر و ادکلن ها در صنایع عطرسازی از گذشته تا به امروز کاربرد دارد.
رایحه پرتقال، باعث ایجاد طراوت و شادابی و یادآور بهار و به شکوفه نشستن درختان مرکبات است.بوییدن عطر آن، باعث ضدعفونی دستگاه تنفسی می گردد و خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.به ویژه در فصول سرد سال، آروماتراپی با عطر مرکبات توصیه می گردد.این عطر همچنین، آرام بخش و ضد اضطراب است و افسردگی را درمان می کند.

عطر پرتقال

عطر طبیعی رز

طبع عطر رز : سرد

خواص آروماتراپی :گل رز از معروف ترین و محبوب ترین انواع گل های معطر در سراسر دنیاست و گونه‌های متنوع بالغ بر ۱۵۰ نوع دارد.
تاکنون در حدود۲۰.۰۰۰ رقم از این گونه نامگذاری شده و سالیانه انواع جدید بسیاری نیز اضافه می گردد.
گل محمدی، نوعی رز به صورت درختچه ای برگ ریز با خارهای تیز و محکم است.در ایران بومی رشته کوه های مرکزی و البرز است.گل های با طیف رنگی سرخ تا صورتی روشن دارد و مقاومت بالایی در برابر شرایط سخت محیطی و کم آبی از خود نشان می دهد.
اروپائیان آن را به نام رز دمشقی می شناسند.
صنایع عطرسازی و مواد غذایی از جمله فرآوری چای، مربا، نوشیدنی و… از گل رز به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.
از آنجایی که گل رز نماد عشق و احساسات عمیق انسانی است، بدون شک پس از استشمام عطر طبیعی آن، لبخند بر لبانتان
می نشیند.
بوییدن عطر آن حس شادی و نشاط القا می کند و احساسات منفی را دور کرده، غم و اندوه و افسردگی رنگ می بازد.

عطر رز

عطر طبیعی رزماری

طبع عطر رزماری : گرم

خواص آروماتراپی: رزماری از تیره نعنائیان، گیاهی چوبی شکل و بومی مدیترانه است. برگ های سوزنی همیشه سبز و گلهای سفید، صورتی، بنفش و آبی دارد.برگ های رزماری با عطری شبیه به رایحه چوب و کاج به طور گسترده در صنایع عطرسازی و نت های ادکلن برند های معروف به کار می‌رود.
با معطر کردن بدن یا محیط کار و زندگی یا استفاده از این عطر در روند شستشوی لباس و ملحفه، علاوه بر لذت بردن از بوییدن شگفتی طبیعت، به راحتی از مزایای درمانی آن نیز بهره مند شوید.
بر اساس تحقیقات پزشکی، عطر رزماری، سبب تقویت حافظه، افزایش توان یادآوری و تمرکز در افراد می گردد.از این رو آروماتراپی با رزماری، به عنوان درمان تکمیلی آلزایمر کاربرد دارد.استشمام این عطر، سبب گشایش خلق و خو، افزایش روحیه و مثبت اندیشی شده،در افراد دارای زمینه های عصبی،سبب کاهش اضطراب و استرس مزمن می گردد.

عطر رزماری

عطر طبیعی ریوند

طبع عطر ریوند : سرد

خواص آروماتراپی : آرام بخش است و باعث تقویت اعصاب می‎شود، رفع خستگی، سستی و بیحالی از دیگر خواص این عطر می‎باشد. عطر ریوند طبیعتی سرد دارد که باتوجه به مزاج، نوع بیماری و طبع هر شخص می‌تواند به درمان و بهبود آن کمک کند.

عطر ریوند

عطر طبیعی زعفران

طبع عطر زعفران : گرم

خواص آروماتراپی : گیاه زعفران از تیره زنبقیان، پیازی قهوه‌ای با گل‌های بنفش است. کاربرد اصلی آنچه به عنوان زعفران می شناسیم،در واقع کلاله های قرمز رنگ میانه گل است.
خاستگاه اصلی زرپران، ایران و بومی مناطق نیمه گرمسیری می باشد.
زعفران از ارزشمندترین محصولات زراعی و گران قیمت ترین ادویه جهان است. رنگ، رایحه و طعم، سه عامل گسترش مصرف این گیاه در صنایع غذایی ملل مختلف در سراسر دنیاست.
سافرانال موجود در عطر حاصل از کلاله زعفران علاوه بر محافظت از سلول های مغز،شادی آور و فرح بخش است، باعث بهبود حال روحی فرد شده و در نتیجه سبب پیشگیری و درمان افسردگی می گردد.طب سنتی و تحقیقات پزشکی، ساز و کار آروماتراپی با رایحه زعفران را مشابه مصرف قرص های آرامبخش همچون فلوکستین عنوان می کنند.

عطر زعفران

عطر طبیعی سنجد

طبع عطر سنجد : گرم

خواص آروماتراپی: درخت سنجد از تیره سنجدیان، بومی آسیای غربی، مقاوم به شرایط نامساعد محیطی و دارای عمری طولانی است.شکوفه های کوچک زردرنگ آن، بسیار معطر هستند و در صنایع عطرسازی، یکی از گران قیمت ترین نمونه هاست.
از عطر شکوفه سنجد به عنوان یک محرک هورمونی یاد می شود که آروماتراپی با آن روی ناحیه لیمبیک مغز تاثیرگذار است و سبب ترشح هورمون های LH وFSH می گردد.
استشمام آن، به طور کلی تمایلات جنسی را در هر دو جنس مذکر و مونث افزایش می دهد، اما شهرت رایحه سنجد بیشتر به دلیل تاثیر شگفت انگیز بر تقویت قوای جنسی زنانه و گرایشات مثبت به برقراری رابطه جنسی در خانم ها می باشد.
استفاده از بوی خوش آن، جهت ایجاد جذابیت و افزایش مهر و محبت به شیوه طبیعت توصیه می گردد.
بوییدن عطر خوش شکوفه های درخت سنجد، سبب کاهش فشارهای روانی می شود و احساس شادابی، نشاط و آرامش روحی به دنبال دارد.همچنین با اثرگذاری بر دستگاه‌های دفاعی می‌تواند به روند مثبت ساخت هورمون‌ها، ساخت انسولین، سوخت‌وساز بدن، سطح هورمون استرس اثر بگذارد.

عطر سنجد

عطر طبیعی شکوفه سیب

طبع عطر شکوفه سیب : معتدل

خواص آروماتراپی: درخت سیب، از تیره گلسرخیان درختی خزان دار و بومی آسیای مرکزی است که به سبب میوه اش در سراسر جهان شناخته شده است.میوه سیب علاوه بر خواص غذایی و دارویی-سلامتی، در بسیاری فرهنگ ها، اهمیت اساطیری و مذهبی دارد.
شکوفه های سیب، تلورانس رنگی سفید، ترکیب با صورتی ملایم تا صورتی پررنگ و قرمز دارند و در طول اردیبهشت تا تیرماه درخت را رنگارنگ می کنند.رایحه شیرین این شکوفه های پنج پر، برای خوشبو نمودن بدن، لباس، محیط کار و زندگی انتخاب مناسبی است.
استشمام عطر شکوفه سیب، باعث آرام بخشی و تمدد اعصاب شده، در تقویت قوای قلب موثر است. بوییدن این رایحه، با کمک به رفع تنش های روانی، به داشتن خوابی آرام و با کیفیت کمک می کند.

عطر شکوفه سیب

عطر طبیعی شکوفه هلو

طبع عطر هلو : معتدل

خواص آروماتراپی: درخت هلو، از تیره گلسرخیان درختی خزان دار است که خاستگاه اولیه آن را چین می دانند و به سبب میوه گوشتی هسته دار خوش طعم و عطرش به صورت گسترده در صنایع کشاورزی و باغداری سراسر جهان سهم کشت قابل توجهی دارد.
گلهاي سفید، صورتی یا قرمز رنگ هلو، گاهی حتی پیش از باز شدن برگ ها، ظاهر می شوند و علاوه بر رنگارنگ نمودن درختان، رایحه شیرین، دل انگیز و نشاط آور خود را در هوا می پراکنند.
عطرهای با پایه مرکبات و شکوفه های بهاری،همواره برای خوشبو نمودن بدن، لباس، محیط کار و زندگی انتخاب مناسبی هستند.
بوییدن این رایحه، نشاط آور و ضد افسردگی است و باعث تقویت میل جنسی می گردد.
عطر شکوفه هلو، اشتهاآور است و با کمک به رفع تنش های روانی، به داشتن خوابی آرام و با کیفیت کمک می کند.

عطر شکوفه هلو

عطر طبیعی قهوه

طبع عطر قهوه : معتدل

خواص آروماتراپی: گیاه قهوه، از تیره روناسیان درختچه ای همیشه سبز و در اصل بومی قاره آفریقاست.
عطر، پیچیده ترین عنصر قهوه است، زیرا ۶۳۱مورد ماده شیمیایی، این رایحه پیچیده را تشکیل می‌دهند.
بوی خوب و دلنشینی که از برشته کردن دانه های قهوه ساطع می شود، ترکیبات لطیف و فرّار مختلفی آزاد می کند که همان ها، مسبب ایجاد این بوی نشاط آور هستند.
رست(برشته کردن)های با درجات مختلف، باعث می شود رایحه های شیرین، کاراملی، شکلاتی یا تلخ و تیز از دانه قهوه خارج شود. به دلیل وجود محبوبیت زیاد بین خانم ها و آقایان، استفاده از نت قهوه در صنایع عطرسازی، قدمت بسیار و کاربرد گسترده دارد.
استشمام رایحه قهوه، باعث افزایش انرژی و بالا بردن سطح هوشیاری می شود.فرد را به تلاش و تکاپو بیشتر و سرزندگی و فعالیت سوق می دهد.
بوییدن عطر قهوه،در رفع بیحالی و کسلی موثر است، افسردگی و خمودگی را دور کرده، ذهن را برای فعالیت های فکری باز می کند.

عطر قهوه

عطر طبیعی محمدی

طبع عطر محمدی : گرم

خواص آروماتراپی: گل رز از معروف ترین و محبوب ترین انواع گل های معطر در سراسر دنیاست و گونه‌های متنوع بالغ بر ۱۵۰ نوع دارد.
تاکنون در حدود۲۰.۰۰۰ رقم از این گونه نامگذاری شده و سالیانه انواع جدید بسیاری نیز اضافه می گردد.
گل محمدی، نوعی رز به صورت درختچه ای برگ ریز با خارهای تیز و محکم است.در ایران بومی رشته کوه های مرکزی و البرز است.گل های با طیف رنگی سرخ تا صورتی روشن دارد و مقاومت بالایی در برابر شرایط سخت محیطی و کم آبی از خود نشان می دهد.
اروپائیان آن را به نام رز دمشقی می شناسند.
صنایع عطرسازی و مواد غذایی از جمله فرآوری چای، مربا، نوشیدنی و… از گل رز به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.
از آنجایی که گل رز نماد عشق و احساسات عمیق انسانی است، بدون شک پس از استشمام عطر طبیعی آن، لبخند بر لبانتان
می نشیند.
بوییدن عطر آن حس شادی و نشاط القا می کند و احساسات منفی را دور کرده، غم و اندوه و افسردگی رنگ می بازد.
از هر ۱۰۰ کیلوگرم گل رز، تنها ۳ تا ۸ گرم اسانس خالص استخراج می شود.
اسانس رز که به ملکه اسانس ها شهرت دارد، گران ترین اسانس طبیعی دنیاست و در بازارهای جهانی با قیمت‌های مشابه طلا معامله می‌شود.
عطر حاصل از فرآوری گل محمدی، به دلیل ایجاد آرامش خیال، در درمان اختلالات خواب و کم‌خوابی موثر است. استشمام آن پیش از خواب، یا معطر نمودن ملحفه و بالشت با عطر گل محمدی، خواب آرام و با کیفیت شبانه را تضمین می کند.
عطر طبیعی گل محمدی اگرچه طرفداران زیادی در بین خانم‌ها و آقایان دارد، اما مشابهت لطافت گلبرگ های رز با طبع ظریف زنانه، تاثیرات آن بر خصلت های بانوان را توجیه می‌کند. بوییدن این عطر، در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است و تنظیم و ثبات بخشی به دوره قاعدگی را به همراه دارد.

عطر طبیعی گل یخ

طبع عطر گل یخ : سرد

خواص آروماتراپی: گل یخ، از تیره گل شرابیان، درختچه ای خزان دار است که خاستگاه اصلی آن چین و ژاپن می باشد.قابلیت تحمل سرمای زیادی دارد وبه ارتفاع ۳ الی ۴/۵ متر رشد می کند.
با شروع فصل پاییز و بعد از ریختن همه برگهای سبزرنگ آن، معمولاً از اواسط آذرماه شروع به گلدهی کرده و تا پایان زمستان گل هایی به رنگ کرم، طلایی با پوشش خارجی لیمویی رنگ شاخه ها را مزین می کنند و فضای پیرامون را با عطر دل انگیز خود معطر می سازند.
رایحه خاص و پرطرفدار این گل ها، نت های بسیاری از عطرهای معروف را تشکیل می دهد و از اسانس آن در صنایع عطرسازی استفاده گسترده می شود.
خستگی، سستی و بی حالی را کاهش می دهد و روحیه مثبت در فرد ایجاد می کند. به راحتی می توان با افزودن عطر گل یخ به روند شستشوی ملحفه ولباس ها از خواص آروماتراپی آن در آرامش بخشی به سیستم ناخودآگاه ذهن بهره برد.

عطر گل بخ

عطر طبیعی رز رنگی

طبع عطر رز رنگی : گرم

خواص آروماتراپی:گل رز از معروف ترین و محبوب ترین انواع گلهای معطر در سراسر دنیاست که گونه‌های متنوع بالغ بر ۱۵۰ نوع دارد.
تقسیم بندی کلی انواع، بر اساس نوع رویش، به سه دسته رزهای خودرو، رزهای قدیمی( کلاسیک)، رزهای جدید( اصلاح شده) انجام می شود.
نوع خودرو، به طور کلی در نیمکره شمالی زمین روییده و تاکنون در نیمکره جنوبی دیده نشده است،اما انواع دیگر، در سراسر جهان پرورش داده می شوند. بالغ بر ۲۰.۰۰۰ رقم از این نوع گل نامگذاری شده و سالیانه انواع جدید بسیاری نیز اضافه می گردد.

عطر طبیعی گل رز اگرچه طرفداران زیادی در بین خانم‌ها و آقایان دارد، اما مشابهت لطافت گلبرگ های رز با طبع ظریف زنانه، تاثیرات آن بر خصلت های بانوان را توجیه می‌کند. بوییدن این عطر، در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است و تنظیم و ثبات بخشی به دوره قاعدگی را به همراه دارد.

عطر رز رنگی

عطر طبیعی مریم

طبع عطر مریم : گرم

خواص آروماتراپی: گل مریم، از تیره مارچوبگان، بومی مکزیک، گیاهی با گل های سفید رنگ و بسیار خوشبو است. نصف بیشتر ساقه ۸۰ سانتی متری آن، دارای برگ های کوتاه بوده و در قسمت پایانی ساقه، تجمعی از گل های سفید صدفی به شکل ستاره چند پر ظاهر می شود.
در کشور هند این گل بسیار پرکاربرد، در مجالس عزا، عروسی و مراسمات مذهبی به وفور استفاده می گردد.

طبع گرم این رایحه، باعث افزایش میل جنسی می شود و بوییدن آن در فصول سرد از ابتلا به علائم سرماخوردگی پیشگیری می کند.
حس تازگی و نشاطی که از بوییدن عطر مریم ایجاد می شود، سبب تقویت قلب و حافظه می گردد. به راحتی می توان با افزودن عطر گل مریم به روند شستشوی ملحفه ولباس ها از خواص آن در آرامش بخشی به سیستم ناخودآگاه ذهن و القا شادی بهره برد.

عطر مریم

عطر طبیعی نرگس

طبع عطر نرگس : گرم

خواص آروماتراپی: گل نرگس، از تیره نرگسیان، گلی دارای پیازهای درشت و دائمی است.عموما ۴ تا ۶ گلبرگ به رنگ های سفید، زرد و نارنجی به دور فنجانکی با رنگ های مختلف دارد و در ایران معروف ترین نوع آن، نرگس شهلاست.
پیاز نرگس در فصل سرد به گل می نشیند، اما خودش طبع گرم دارد و بوییدن عطر آن باعث گرم شدن بدن و بهبود علائم سرماخوردگی می گردد.علاوه بر این، استشمام رایحه نرگس، برای پاک سازی ریه، سینوس ها و مخاط نیز استفاده می شود.
حال و هوای دلپذیر و خوشایندی که از عطر شیرین و گرم آن القا می شود امید و روحیه مثبت را در ذهن ایجاد می کند. به راحتی می توان با افزودن عطر نرگس به روند شستشوی ملحفه ولباس ها از خواص آروماتراپی آن در جهت کاهش استرس و تنش های روزمره بهره برد.

عطر نرگس

عطر طبیعی نعنا

طبع عطر نعنا : گرم

خواص آروماتراپی: نعنا از تیره نعناعیان، بوته ای چند ساله است که گاهی ارتفاع آن به ۱۲۰ سانتی متر می رسد.برگ های معطر آن، به رنگ های مختلف،طیفی از سبز تیره، یا سبز مایل به خاکستری تا بنفش و آبی یافت می شوند.
از برگ های تازه یا خشک شده آن هم در تهیه ی غذاهای مختلف، سس ها، سالادها و دسرها و هم در تهیه ی انواع نوشیدنی ها مانند چای، لیموناد و… استفاده می کنند.
مصرف نعنا از معروف ترین درمان های گیاهی است و همچنین فرآورده های آن در تولید خمیردندان، آب نبات، محصولات زیبایی و… برای افزایش کیفیت کالا کاربرد دارد.
علاوه بر لذت بردن از رایحه دلنشین طبیعی نعنا، خواص بی نظیر آروماتراپی آن در درمان حالت تهوع، سردرد، پاکسازی دستگاه تنفسی( بینی، گلو، ریه) بسیار مورد توجه است. بوییدن عطر نعنا، تسکین دهنده اعصاب و آرامش بخش است و با کاهش استرس، در درمان افسردگی موثر می باشد.استشمام رایحه آن، بویژه برای بهره مندی از خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی اش توصیه می گردد.

خرید عطر نعنا

عطر طبیعی یاس رازقی

طبع عطر یاس رازقی : معتدل

خواص آروماتراپی: گل یاس رازقی، از تیره زیتونیان، که به نام یاس عربی نیز شناخته می شود، عمدتا بومی مناطق جنوب و جنوب غرب آسیاست.
گل های سفید رنگ کوچک، به شکل خوشه‌ های متراکم دارد که بسیار معطر هستند.

از آنجایی که بوییدن شمیم یاس رازقی، نشاط آور است و باعث کاهش اضطراب و استرس می گردد، به راحتی می توان با افزودن عطر رازقی به روند شستشوی ملحفه ولباس ها از خواص آن در آرامش بخشی به سیستم ناخوداگاه ذهن و القا شادی بهره برد.

عطر یاس رازقی

عطر طبیعی یاس سفید

طبع عطر یاس سفید : معتدل

خواص آروماتراپی: گل یاس سفید، از تیره زیتونیان، که به نام یاسمین(یاس شاعر) نیز شناخته می شود، درختچه ای زینتی و بالارونده است.گل‌هایش دارای یک جام چهار قسمتی صلیب شکل هستند که در انتها به یک لولهٔ نسبتاً طویل منتهی می‌شوند.این گل ها به رنگ های سفید، قرمز، زرد و بنفش، گاهی منفرد و گاهی به صورت خوشه ای روی شاخه قرار می‌گیرند.

بوییدن یاس ضد استرس، خواب آور است و خیال انگیزی دنیای افسانه ها و رویاها و سرزمین های پریان را در ذهن متبلور می کند…
رایحه خاص و پرطرفدار انواع یاس ها، نت های بسیاری از عطرهای معروف را تشکیل می دهند و از اسانس آن ها در صنایع عطرسازی استفاده گسترده می شود.

عطر یاس سفید

عطر طبیعی کاج

طبع عطر کاج : معتدل

خواص آروماتراپی: درخت کاج، از تیره کاجیان، بومی نیمکره شمالی زمین، درختی همیشه سبز با برگ های سوزنی شکل و باریک است.
در صنایع عطرسازی، به طور عمده از مواد اولیه با دو ریشه گیاهی و حیوانی جهت استخراج عصاره به عنوان نت های اولیه و میانی بسیاری برندهای معروف و پرطرفدار استفاده می شود.

بوییدن آن ایجاد روحیه مثبت، افزایش سطح هوشیاری و تقویت قلب را به همراه دارد.
شمیم کاج، همچنین باعث درمان افسردگی و بالا رفتن سطح انرژی می گردد.

عطر کاج

عطر طبیعی شیرین بیان

طبع عطر شیرین بیان : معتدل

خواص آروماتراپی: گیاه شیرین بیان، از تیره باقلائیان گیاهی خودرو است که بومی اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیاست.
در صنایع عطرسازی، به طور عمده از مواد اولیه با دو ریشه گیاهی و حیوانی جهت استخراج عصاره به عنوان نت های اولیه و میانی بسیاری برندهای معروف و پرطرفدار استفاده می شود.

عطر شیرین بیان، از جمله رایحه های قوی برای افزایش میل جنسی و ایجاد کشش و جذابیت بویژه در بانوان است.استشمام رایحه آن همچنین سبب آرامش اعصاب و تقویت قلب می گردد.

عطر شیرین بیان

عطر طبیعی شبدر

طبع عطر شبدر : گرم

خواص آروماتراپی: شبدر از تیره باقلائیان، گیاهی سه برگچه ای، با پراکندگی عمده در مناطق معتدل و مرطوب مدیترانه ای و جزء مهمترین گیاهان علوفه ای است.
در صنایع عطرسازی، به طور عمده از مواد اولیه با دو ریشه گیاهی و حیوانی جهت استخراج عصاره به عنوان نت های اولیه و میانی بسیاری برندهای معروف و پرطرفدار استفاده می شود.
گیاه شبدر، جزء منابع گیاهی است که طی فرآیند عمل آوری، جهت ساخت عطر ارگانیک و در ترکیب با مواد شیمیایی، برای تولید عطرها و ادکلن های صنعتی کاربرد دارد.بوییدن عطر شبدر، سبب افزایش سطح هوشیاری و انرژی می شود، شادی بخش و نشاط آور است و در درمان افسردگی موثر می باشد.استشمام رایحه آن، جهت بهبود سردردهای میگرنی و همچنین تقویت قوای جنسی توصیه می‌گردد.

عطر شبدر

کلیه عطرهای مجموعه اکسیرحیات دارای آزمایش مجزا می‎باشند که در آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی (پارک علم و فناوری خراسان رضوی) به ثبت رسیده‏‎اند . میتوانید برای خرید به دسته محصولات عطر مراجعه کنید .

8 نظر در “خواص عطرهای طبیعی

  1. عباس گفت:

    سلام.
    باتشکر و اینکه لطفا طبع عطرگل های بیشتری معرفی کنید..
    ممنون و متشکر از لطفتون.

  2. ناشناس گفت:

    عالی بود،سپاس

  3. میرزایی گفت:

    عالیه خیلی جامع و کامل بود
    تشکر از مسئولین سایت

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      سالم باشید

  4. 9126086992 گفت:

    شکر خدا
    ممنون برای زحمات و نوآوری های شما عزیزان.

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      تشکر بابت نظر لطف شما

      سالم باشید

      1. احمد گفت:

        واقعا مطلب جامع و خوبی بود . مخصوصا طبع عطرها رو که نوشته بودین . عالی هستین

        1. مدیر سایت گفت:

          با سلام
          تشکر بابت نظرتون

          سالم باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *