پوست و مو, سایر مطالب

رایحه درمانی

رایحه درمانی چیست و چگونه انجام میشود ؟
فهرست مطالب

رایحه درمانی و یا آروماتراپی چیست ؟

آروماتراپی یا رایحه درمانی یعنی استفاده از رایحه‎ها در درمان و بهبود بیماری ها و اگر این رایحه ها به صورت خالص و بدون مواد افزودنی مانند روغن ها و یا فیکساتور ها باشند ، حتما نتیجه بسیار درخشان خواهد بود.

در این روش از رایحه‎های روغن‎های گیاهی خوشبو مانند گل سرخ، لیمو، سنبل، نعنا، نرگس، رز، یاس و … برای درمان استفاده می‎شود. این عصاره ها را به صورت ماساژ روی سطح پوست یا در شستشو یا تنفس مستقیم یا پخش کردن در محل زندگی به کار می‎برند. هر کدام از این رایحه ها دارایی خواص منحصر به فرد میباشند و چنانچه علاقه دارید تمام این خواص را یکجا ببینید ، مقاله “خواص عطرهای طبیعی” به همین منظور گردآوری شده است.

از این روش برای کاهش اضطراب، خستگی و نیرو بخشیدن به بدن استفاده می‌شود. عطرها می‌توانند روی حالات خلقی مؤثر باشند، خستگی و اضطراب را کاهش دهند و باعث آرامش شوند. هنگامی که عطرها استشمام می‎شوند، از طریق تحریک اعصاب روی مغز اثر می‎گذارند.

خرید عطر طبیعی

منابع استخراج رایحه های درمانی از کجاست ؟

منابع استخراج این عطرها، رایحه‎های آروماتیکی (معطر) هستند که از گیاهان، گلها، درختان، میوه‎ها، پوست درختان، علف‎ها و دانه‎ها استخراج می‎شوند و از آنها برای درمان بیماری‎های جسمی یا روانی مشخصی استفاده می‎شود و می‎توانند باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری‎ها شوند.

در این روش از حدود یکصد و پنجاه عصاره استفاده می‎شود. بیشتر این مواد خاصیت ضد عفونی کننده دارند. برخی نیز خواص ضد ویروسی و ضد التهابی، کاهش دهنده درد، ضد افسردگی یا خلط آور هستند. این مواد می‎توانند خواص دیگری مانند ایجاد آرامش، بهبود هضم غذا و افزایش دهنده ادرار داشته باشند. برای ایجاد بهترین آثار درمانی، این اسانس‎ها باید از مواد اولیه خالص و طبیعی تهیه شوند و مواد مصنوعی چنین خواصی ندارند.

رایحه درمانی یکی از روش‌هایی است که نسبت به سایر روش‎های درمانی از پیشرفت سریعی برخوردار بوده و به صورت گسترده‎ای در منازل، کلینیک‎ها و بیمارستان‎ها برای موارد مختلفی از جمله کاهش درد حین زایمان، کاهش درد ناشی از عوارض شیمی درمانی در بیماران سرطانی و توانبخشی بیماران قلبی استفاده می‎شود

رایحه درمانی و یا آروماتراپی

چگونه رایحه درمانی انجام میپذیرد ؟

عطرها حس قدرتمند بویایی را تحریک می‎کنند. بوهایی که ما استشمام می‎کنیم، آثار مشخصی روی احساسات ما دارند. پزشکان دریافته‎اند در بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده‎اند، در ریسک ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار دارند. تحریکات بوهای مختلف از طریق مژک‎های بویایی به سیستم لیمبیک (قسمتی از مغز که خلق و خو، روحیات و قدرت یادگیری ما را کنترل می‎کند) می‎روند.

بوها ابتدا توسط پیاز بویایی پردازش می‌شوند. نقطه‌ای که از داخل بینی آغاز می‌شود و تا انتهای مغز پیش می‌رود. پیاز بویایی با دو نقطه مغز که مسئول هیجانات و حافظه ما هستند پیوندی مستقیم دارد: آمیگدالا و هیپوکامپوس. نکته جالب توجه این است که اطلاعاتی که به حس بینایی، شنوایی و لامسه مربوط هستند از این ناحیه عبور نمی‌کنند. شاید به همین خاطر است که بویایی بیشتر از هر حس دیگری تداعی کننده خاطرات و هیجانات عاطفی انسان است.

گیرنده‎های حسی بینی، بوها را دریافت می‎کند و از طریق گیرنده‎های عصبی مستقیم به مغز می‎فرستد. در واقع بویایی تنها حسی است که به طور مستقیم با مغز در ارتباط است. به دلیل تفاوت بخش کوچکی از مغز زن و مرد، زنان نسبت به مردان به بو حساس‌تر هستند و زودتر متوجه بو می‌شوند.

رایحه درمانی با عطر طبیعی

برای آگاهی از خواص تمامی عطر های طبیعی توصیه میکنیم به مقاله کاملی که پیرامون این مسئله با عنوان ” خواص عطرهای طبیعی ” نوشته شده است رجوع کنید .

اولین عطر طبیعی ایران که ثبت اختراع شده است:

چنانچه قصد انجام رایحه درمانی را دارید میتوانید به دسته محصولات عطر طبیعی مراجعه کنید و خریدتان را انجام دهید. توجه داشته باشید که کلیه عطرهای مجموعه اکسیرحیات دارای آزمایش مجزا می‎باشند که در آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی (پارک علم و فناوری خراسان رضوی) به ثبت رسیده‏‎اند.

2 نظر در “رایحه درمانی

  1. سعیدی گفت:

    باسلام واحترام، اگرچه میفرماییدعطرهایتان چون برپایه الکل وموادشیمیایی نیست پس طبیعی است. درحالی که می توان این پایه ها راقرار ندادولی آن را از اسانس شیمیایی مربوطه ساخت. ما از کجا بدانیم که شما از اسانس شیمیایی نساخته اید. اگرواقعا از گل است لطفا آدرس محل عطرگیری تان وعکسهایی از مراحل عطرگیری گلهای مختلف را درکارخانه تان نشان دهید. اینکه فقط ادعا کنید که مشتری اعتماد نمی کند. بنده اگر مجاز باشم از کارخانه تان بازدید کنم وازطبیعی بودن عطرها مطمین شوم، مبلغ خوبی برای تولیدات شما خواهم بودچون در مراکزی نفوذ کلام دارم وشهادت دادنم راقبول دارند.

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      محل و شیوه تولید عطرها صرفا برای بازرسان انجمن ارگانیک مورد بررسی قرار گرفته و بدلیل دانش بنیان بودن روند تولید، امکان بررسی توسط افراد متفرقه مهیا نمی باشد. مسلما تولید چنین محصولی بدون پایه های شیمیایی و حتی روغنی که به وضوح قابل بررسی فیزیکی است، از محالات است. ضمن اینکه اثربخشی و تداوم حضور مجموعه در بازار فروش و نمایشگاه های ارگانیک کشور، خود دلیلی بر طبیعی بودن محصول است. در کنار همه این تفاسیر، آزمایشات اخذ شده از مواد مؤثره موجود در عطرها، گویای خلوص بالای محصولات است. آزمایشات بدلیل تخصصی بودن درون سایت قرار داده نشده اما اگر تمایل داشتید می توانید با شماره های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.
      سالم باشید
      ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *