مقاله های کندو عسل

آیا مصرف عسل برای مبتلایان به دیابت ضرر دارد؟

مصرف عسل برای افراد دیابتی

آیا مصرف عسل برای افراد دیابتی مضر است ؟

این مقاله از وب سایت www.healthline.com توسط تیم ترجمه “ارگانیک شو” به رشته تحریر درآمده است و کاملا اختصاصی میباشد .

آیا خوردن عسل برای افراد دیابتی خطری ندارد ؟

پاسخ کوتاه این است: خیر، خطری ندارد، مشروط بر این که به برخی نکات توجه داشته باشید. افراد مبتلا به دیابت باید میزان کربوهیدرات و قند مصرفی خود را کنترل و مدیریت کنند، ولی معنای این حرف آن نیست که باید بطور کلی خوردن شیرینی جات را کنار بگذارند. مصرف عسل در حد متوسط نه تنها خطری ندارد بلکه به دلیل خواص ضد التهابی است ممکن است عوارض دیابت را هم کاهش دهد.

عسل چطور ساخته می شود ؟

عسل از شهد درون گل ها ساخته می شود که زنبورهای عسل آن را جمع آوری و در معده خود ذخیره می کنند و به درون کندو می برند.

شهد از ساکارز (شکر)، آب و برخی مواد دیگر تشکیل شده است. تقریبا 80 درصد شهد را کربوهیدرات و 20 درصدش را آب تشکیل می دهد. زنبورها شهد را می خورند و بعد آن را از معده خود بیرون می آورند و این کار را بارها و بارها تکرار می کنند تا در نهایت عسل تولید می شود. در این فرآیند، بخش عمده آب از عسل حذف می گردد.

زنبورها عسل را ذخیره می کنند تا در زمستان به عنوان منبع غذایی خودشان آن را به مصرف برسانند.

اگرچه عسل شیرین کننده ای طبیعی است، ولی مقدار کربوهیدرات و کالری اش در مقایسه با شکر کمی بیشتر است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا هر یک قاشق غذاخوری عسل خام و تصفیه نشده حدود 60 کالری انرژی و 17 گرم کربوهیدرات دارد.

عسل حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، ویتامین سی، فولات، منیزیم، پتاسیم و کلسیم نیز هست و بعلاوه یک آنتی اکسیدان است، یعنی از آسیب دیدن سلول ها جلوگیری می کند.

عسل خام و عسل فرآوری شده

عسل خام (که عسل فیلتر نشده هم نامیده می شود) عسلی است که پس از بیرون آوردن از کندو فقط صاف شده تا ناخالصی هایش جدا شود.

اما عسل فرآوری شده را از فیلتر عبور می دهند و همچنین برای از بین بردن مخمرها و افزایش ماندگاری، آن را پاستوریزه می کنند.

عسل فرآوری شده بافت نرمتر و یکنواخت تری دارد، اما فرایندهای فیلتراسیون و پاستوریزاسیون برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن را از بین می برد.

در کشوری مثل آمریکا حدود 300 نوع عسل مختلف وجود دارد (یعنی عسل هایی که از 300 نوع گیاه مختلف به دست آمده اند؛ مثلا عسل آووکادو در باغ های آووکادو تولید می شود).

گیاهی که زنبورها از شهد آن استفاده می کنند، بر طعم و رنگ عسل تاثیر می گذارد.

مصرف عسل چه تاثیری بر قند خون دارد؟

با توجه به این که عسل هم کربوهیدرات دارد، طبیعی است که بر قند خون ما تاثیر بگذارد. اما در مقایسه با شکر به نظر می رسد که عسل تاثیر کمتری بر قند خون داشته باشد.

پژوهشگران در سال 2004 اثرات عسل و شکر بر سطح قند خون را ارزیابی کردند. در این مطالعه هم افراد سالم و هم بیماران مبتلا به دیابت نوع یک شرکت داشتند.

نتایج مطالعه نشان داد که در گروه افراد دیابتی، ابتدا (یعنی 30 دقیقه پس از مصرف عسل) قند خون افزایش می یابد، ولی بعدا سطح قند خون کاهش یافته و به مدت دو ساعت در سطوح پایین تری باقی می ماند.

بنابراین به نظر می رسد که عسل برخلاف شکر ممکن است باعث افزایش انسولین شود. انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

آیا عسل می تواند از دیابت پیشگیری کند؟

همانطور که گفتیم ممکن است عسل بتواند سطح انسولین را افزایش دهد و در نتیجه به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کند؛ اما هنوز هیچ آزماشی با قاطعیت نشان نداده که عسل بتواند باعث پیشگیری از دیابت شود.

از طرف دیگر پژوهشگران احتمال می دهند که بین مصرف عسل و شاخص گلایسمی پایین رابطه ای وجود داشته باشد.

در تحقیقی که روی 50 فرد مبتلا به دیابت نوع یک و 30 فرد سالم انجام شد، مصرف عسل در مقایسه با شکر اثر گلایسمیک کمتری بر قند خون تمام شرکت کنندگان داشت.

همچنین خوردن عسل سطح ماده ای به نام پپتید C را (که هنگام تولید انسولین وارد خون می شود) در این افراد افزایش داد. وجود مقدار نرمال پپتید C در خون به معنای آن است که بدن انسولین کافی تولید می کند.

با این همه، هنوز نمی توان با اطمینان گفت که آیا مصرف عسل برای پیشگیری و درمان دیابت مفید است یا نه، و مطالعات بیشتری در این باره لازم است.

آیا خوردن عسل برای مبتلایان به دیابت ضرر دارد؟

یادتان باشد که عسل از شکر هم شیرین تر است و هرگز نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. از آنجا که عسل می تواند بر قند خون تاثیر بگذارد، تا زمانی که دیابت تان کنترل نشده از مصرف آن و سایر شیرین کننده ها خودداری کنید.

عسل هم باید در حد متوسط ​​مصرف شود و اگر دیابت دارید حتما قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دیابت شما کاملا کنترل شده است و می خواهید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر است عسل طبیعی و خالص یا خام را انتخاب کنید که شکر به آنها اضافه نشده باشد.

عسل های فرآوری شده ای که در فروشگاه ها عرضه می شود ممکن است حاوی شیرین کننده های دیگری مثل شکر یا شربت فروکتوز هم باشد که تاثیر آنها بر قند خون با عسل خالص تفاوت خواهد داشت.

لازم به ذکر است که زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدن شان دچار اختلال شده است نباید عسل خام و پاستوریزه نشده مصرف کنند.

جهت درمان دیابت در طب سنتی میتوانید به مقاله ” درمان قطعی دیابت توسط دکتر خیراندیش ” مراجعه کنید.

آیا خوردن عسل برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

یکی از فواید خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین را افزایش دهد و به کنترل قند خون کمک کند. جایگزین کردن شکر با عسل هم می تواند از این نظر مفید باشد که عسل منبعی از آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضد التهابی است.

رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند متابولیسم قند را در بدن بهبود دهد، و خواص ضد التهابی عسل نیز می تواند در کاهش عوارض دیابت موثر باشد. التهاب می تواند باعث مقاومت بدن ما به انسولین شود، یعنی بدن به خوبی در مقابل انسولین واکنش نشان نخواهد داد.

نتیجه گیری

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند بر شاخص گلایسمی تاثیر مثبتی داشته باشد؛ ولی مثل هر نوع شیرین کننده دیگر، مهم ترین مساله میانه روی است.

قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی خود با پزشک تان مشورت کنید. مصرف عسل برای همه افراد مناسب نیست، از جمله افرادی که باید سطح قند خون شان را کاهش دهند.

اگر تصمیم گرفتید که عسل مصرف کنید، مطمئن شوید عسلی که می خرید طبیعی و خام یا خالص است و شکر یا شیرین کننده های دیگری به آن اضافه نشده اند.

جهت خرید بیش از ۴۰ نوع عسل طبیعی میتوانید از طریق وب سایت “ارگانیک شو” که ارائه دهنده انواع محصولات سالم و ارگانیک میباشد، اقدام کنید.

جهت مطالعه نسخه انگلیسی این مقاله میتوانید به آدرس وب سایت https://www.healthline.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *