مقاله های کندو عسل

مصرف عسل قبل از خواب برای داشتن خوابی خوش

عسل چه تاثیری بر خواب میگذارد

خوردن عسل قبل از خواب، چه تاثیری بر کیفیت آن دارد ؟

این مقاله از وب سایت diethive.com توسط تیم ترجمه “ارگانیک شو” به رشته تحریر درآمده است و کاملا اختصاصی میباشد .

مصرف عسل قبل از خواب

میلیون ها نفر هر شب برای به خواب رفتن دارو مصرف می کنند و خیلی ها هم از مکمل هایی مثل ملاتونین کمک می گیرند؛ در حالی که بیشتر آنها می توانند فقط با خوردن مقداری عسل قبل از خواب، خیلی راحت بخوابند.

مصرف عسل برای خواب راحت باید قبل از شام باشد و یا بعد از شام ؟

در طب سنتی اروپایی ها و بومیان آمریکای شمالی هم از قدیم عسل و شیر گرم برای داشتن خوابی آرام توصیه شده است. درمانگران سنتی مکزیک عسل و چای بابونه را تجویز می کرده اند. حتی در یک ضرب المثل قدیمی چینی توصیه شده است که مردم هر شب قبل از خواب عسل بخورند. اما برخی پزشکان می گویند که بهتر است از خوردن هر چیزی بعد از شام خودداری کنیم.

روش درست کدام است؟

دلایل عدم مصرف هر نوع خوراکی بعد از شام

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که بعد از شام خوراکی دیگری نخورید و دلایل خیلی خوبی هم برای این حرف شان وجود دارد.

بدیهی ترین علت این توصیه آن است که مصرف خوراکی بعد از شام بطور کلی به معنای خوردن غذا بیشتر از رژیم معمول تان خواهد بود. این مساله می تواند باعث ذخیره شدن چربی بیشتر در بدن و افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیرید شود چون ساعت درونی بدن ما معمولا به شکلی تنظیم شده که ذخیره و متابولیسم چربی ها در شب با روز متفاوت است. نتیجه نهایی این خواهد بود که احتمال چاقی بیشتر می شود.

همچنین غذا خوردن در اواخر شب بر نحوه کنترل قند خون در بدن تاثیر منفی می گذارد و حتی ممکن است به حافظه ما آسیب برساند.

بطور کلی بدن ما در هر زمانی از شبانه روز بسته به تنظیمات ساعت درونی خود به شکل ویژه ای عمل می کند. غذا خوردن در اواخر شب می تواند این تنظیمات را به هم بزند که اغلب نتایج نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

چنانچه دچار بیماری چربی خون و یا تری گلیسیرید شده اید میتوانید به مقاله ” درمان چربی خون و تری گلیسیرید در طب سنتی ” مراجعه کنید.

اما یک استثنا هم وجود دارد : عسل

پزشکان می گویند اگر می خواهید آخر شب غذا بخورید، باید غذاهایی را انتخاب کنید که “شاخص گلایسمی” یا نمایه قند خونی (GI) پایینی دارند چون غذاهای با GI بالا می توانند موجب مشکلاتی در تنظیم قند خون شوند.

شاخص گلایسمی عسل تقریبا 50 است که مقدار متوسطی محسوب می شود؛ ولی جزء معدود موارد استثنایی است که فواید مصرف آن قبل از خواب مطمئنا بیشتر از معایبش خواهد بود.

علت هم این است که عسل حاوی زنجیره های طولانی مولکول های گلوکز به نام گلیکوژن است. گلیکوژن مسئول ذخیره انرژی در بدن و منبع اصلی انرژی برای فعالیت مغز به شمار می رود.

نقش گلیکوژن ذر بدن چیست ؟

کربوهیدرات هایی که ما می خوریم معمولا به گلوکز تبدیل می شوند که بدن از آن برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند. افزایش سطح گلوکز خون باعث می شود که لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح نماید.

اگر بدن همان موقع به تمام گلوکز مصرف شده نیاز نداشته نباشد، افزایش سطح انسولین باعث می شود که کبد گلوکز اضافه را به گلیکوژن تبدیل کند و این گلیکوژن در کبد و بافت های عضلانی (و در صورت لزوم در سلول های چربی) ذخیره می گردد. عضلات هر موقع که نیاز به انرژی داشته باشند فورا گلیکوژن را دوباره به گلوکز تبدیل می کنند. گلیکوژن ذخیره شده در کبد همانجا می ماند تا زمانی که بدن به آن نیاز پیدا کند که در این صورت گلیکوژن به گلوکز تبدیل و به مغز ارسال می شود (مغز بیشتر از تمام اعضای دیگر بدن انرژی مصرف می کند).

چه زمانی ممکن است این گلیکوژن ها را لازم داشته باشیم؟

یکی از موارد نیاز بدن به گلیکوژن هنگامی است که می خوابیم، چون وقتی مدتی گرسنه بمانیم سطح قند خون کاهش پیدا می کند. هنگام خواب، هر چه زمان می گذرد مقدار گلوکز باقی مانده در خون کمتر می شود. در نتیجه مغز استفاده از گلیکوژن ذخیره شده در کبد را شروع می کند. در نهایت ممکن است این ذخیره گلیکوژن هم تمام شود.

مغز هنگامی که گلوکز دریافت نکند دچار تنش می شود و بدن را به ترشح هورمون های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول وادار می کند. آدرنالین موجب تبدیل گلیکوژن ذخیره شده در بافت عضلانی به گلوکزی می شود که مغز شدیدا به آن نیاز دارد.

این وضعیت می تواند باعث شود که نیمه شب از خواب بپریم. وقتی گلوکز مغز تمام می شود هجوم آدرنالین ما را از خواب بیدار می کند، و احتمالا باید با خواب راحت خداحافظی کنیم.

کم شدن مقدار گلوکز بدن یک مشکل دیگر هم به وجود می آورد: کورتیزول تولید شده در اثر قرار گرفتن مغز در حالت استرس، ذخیره چربی در بدن را افزایش می دهد که منجر به اضافه وزن خواهد شد.

حالا چطور می توانیم  از این کمبود مخرب گلوکز و گلیکوژن جلوگیری کنیم؟

همانطور که احتمالا حدس زده اید، جواب این سوال خوردن مقداری عسل قبل از خواب است.

چگونه عسل را بعد از شام مصرف کنیم ؟

عسل در واقع نوعی قند پیچیده، و عمدتا متشکل از دو قند ساده مختلف به نام فروکتوز و گلوکز است، همان گلوکزی که درباره اش صحبت کردیم.

عسل حدود 30 درصد گلوکز دارد. خوردن یک قاشق چایخوری یا غذاخوری عسل قبل از خوابیدن، گلوکز مورد نیاز بدن و مغز در طول خواب را تا صبح فردا و زمان خوردن صبحانه تامین می کند.

ملاتونین هم موثر است

بدن شما از آن یک قاشق عسلی که خورده اید فقط برای تامین انرژی خود در نیمه های شب استفاده نمی کند، و این کار یک مزیت دیگر هم دارد.

وقتی سطح انسولین بدن بالا می رود اسید آمینه تریپتوفان در مغز آزاد می شود. تریپتوفان به سروتونین تبدیل می شود و سپس مغز سروتونین را به هورمون ملاتونین تبدیل می کند، همان ملاتونینی که در ابتدای مطالب به آن اشاره شد و گفتیم برخی افراد به عنوان یک مکمل و برای داشتن خوابی بهتر مصرف می کنند. فرم طبیعی این ماده که با خوردن عسل در بدن تولید شده، از قرص های ملاتونین هم سریع تر عمل خواهد نمود. ملاتونین چرخه خواب ما را کنترل می کند و وجود مقدار کافی آن در بدن موجب می شود که بتوانید راحت و بدون بیدار شدن بخوابید.

فواید دیگر عسل برای سلامتی بدن

عسل در هر ساعتی از روز یا شب که مصرف شود فواید فراوان دیگری هم برای بدن ما خواهد داشت.

عسل خام (یعنی عسلی که پاستوریزه نشده، از دستگاه اولترافیلتراسیون عبور داده نشده یا مواد شیرین کننده دیگری به آن اضافه نشده باشد) دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی قدرتمندی است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، فشار خون را کاهش دهد، با بسیاری از بیماری های التهابی مقابله کند، به التیام زخم ها کمک کند، و گلودرد را تسکین دهد. بعلاوه تحقیقات نشان داده است که عسل در مقابله با بیماری های قلبی و (احتمالا) سرطان به بدن کمک می کند.

چنانچه دچار کم خوابی و یا بی خوابی و یا بد خوابی شده اید میتوانید مقالات “معرفی خواب آورهای گیاهی” و ” درمان بی خوابی در طب سنتی ” که پیرامون همین موضوع هستند را مطالعه کنید.

جهت خرید بیش از ۴۰ نوع عسل طبیعی میتوانید از طریق وب سایت “ارگانیک شو” که ارائه دهنده انواع محصولات سالم و ارگانیک میباشد، اقدام کنید.

جهت مطالعه نسخه انگلیسی این مقاله میتوانید به آدرس وب سایت https://diethive.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *